Sparx avatarer: online terapi
I en intressant artikel skriver Margo White om E-terapi, cyber-terapi, virtual psykiatrin – kalla det vad du vill, men tekniken revolutionerar psykisk hälso behandling. På några år har ett antal online terapier fått fäste med vuxna som lider av ångest, depression och posttraumatiskt stressyndrom, och dessa behandlingar kan levereras till en bråkdel av kostnaden som för en riktig terapeut. Så det var bara en tidsfråga innan psykologer såg till att utveckla tekniska insatser riktade även till unga människor.
Forskare vid University of Auckland har banat väg genom att ha har utvecklat ett terapeutiskt verktyg i form av dataspel Sparx. Spelet utvecklades under de senaste två åren, men i slutet av förra månaden, i en studie publicerad i British Medical Journal visade forskarna att det var en effektiv behandling för ungdomar i åldern 12-19 med mild till måttlig depression och det var lika bra som de behandlingar dessa ungdomar normalt får med till exempel prat terapi med en kurator eller skolsköterska.
Sparx är en datoriserad form av kognitiv beteendeterapi (KBT), en psykologisk strategi som syftar till att hjälpa människor ringa in hur de tänker – med mindre av de katastrof och destruktiva tankar, mer av de realistiska, användbara sådana. KBT tros vara den bästa behandlingen för unga personer med mild till måttlig depression, men ändå kommer bara en bråkdel av dessa människor sannolikt att få tillgång till det – dels för att det inte finns tillräckligt KBT-terapeuter, dels för att ungdomar kan vara obenägna att se sig förminskade.
“Så, vi måste tänka nytt och använda saker som e-terapi som har främjat av olika forskargrupper som vägen framåt”, säger Karolina Stasiak, en psykologi forskare vid institutionen för Psychological Medicine. Så hon och kollegor, ledda av docent Sally Merry utvecklade spelet Sparx, där spelarna uppmuntras att utveckla smarta, positiv, aktiva, realistiska, X-faktor tankar, för att besegra myggen – de dystra, negativa automatiska tankar som har gått om i världen.
Spelarna väljer en avatar (och kön, frisyr, hudfärg, kostym trim, etc) för att navigera genom sju nivåer. Längs vägen lära sig spelarna ett antal strategier. Andningsövningar, till exempel, “ger dig möjlighet att skapa fred i tider av strid.” I isen vulkanen, spelarna uppmuntras att lära sig att hantera sådana känslor som ilska och att bli sårad, och att utveckla färdigheter i förhandlingar och lyssnande. I provinsen berget uppmanas de att identifiera ett problem, tänka på lösningar och prova dem. I slutet av varje session, guiden – klargör hur de strategier som används i portalen kan vara användbara i verkliga livet – en slags virtuell terapeut: “Hur du tror att ändringarna påverkar hur du mår?
Studien, som finansieras av ministeriet för hälsa, deltar 187 ungdomar från 24 primärvården sajter som hade sökt hjälp för sina depressiva symtom, de med svår depression exkluderades. De randomiserats sedan i två grupper, varav hälften får samtalstids behandling, den andra hälften behandling med Sparx – hemma eller på en skol dator. Deltagarna bedömdes innan behandlingen omedelbart efteråt och igen efter tre månader av oberoende kliniker som använde en rad etablerade åtgärder för ångest, hopplöshet, depression, livskvalitet och så vidare. Dessa kliniker visste inte vilken behandling deltagarna hade fått.
Resultaten visade att båda behandlingarna var effektiva och var lika bra.
Aspergers syndrom
Forskare vid University of Cambridge är på väg att lansera en studie för att se om Sparx kan hjälpa ungdomar med Aspergers syndrom att övervinna mild till måttlig depression. De Auckland Forskarna behöver ytterligare finansiering för att räkna ut hur man kan utveckla Sparx för distribution.
Ge rådgivare ännu ett verktyg
Stasiak noterar också att datoriserade terapi inte är utformad för att ersätta riktiga människor, utan att ge rådgivare annat verktyg. Ungefär 10% av 14 -15-åringar lider av depression, och har utan tvekan de som inte lider av mer än de vanliga upp-och nedgångar i tonåren.
“Folk kanske tror:” Åh, det är bara en normal del av att växa upp, kommer de att bli bra. “Och en hel del av dem kommer att bli bra, men många av dem kommer att fortsätta att uppleva depression hela sitt liv. Vi vet att om vi ger ungdomarna verktyg för hur man ska hantera sina känslor i tonåren, så blir de mindre benägna att uppleva återkommande depression senare i livet. ”
Exergames
Ny forskning visar att tv-spel teknik hjälper människor i alla åldrar att förbättra sina hälsovanor och hantera sjukdom och att “exergames” kan ha betydande fördelar för äldre vuxna genom att ge kognitiv stimulering, social interaktion, motion och ha roligt. Åtminstone är det enligt två artiklar publicerade i spel för Health Journal, en ny varannan månad peer-reviewed publikation från akademiska och handel utgivare Mary Ann Liebert, Inc.
Telomerer
Mer bevis för att stress påverkar genomet: DNA från 10-åringar som upplevde våld när unga har visat att visa slitage som normalt förknippas med åldrande, enligt en Duke University studie. I studien tittade speciellt på telomererna, de DNA-sekvenser finns på tips av kromosomer som, i likhet med plast tips av skosnören, hindrar DNA från repar upp sig. Framväxande uppgifter tyder på att telomererna är “master-integratörer”, som förbinder stress biologiska ålder och associerade sjukdomar. Rökning, fetma, psykiska sjukdomar och stress tros påskynda telomer förlust.
By Margo White | Published on May 12, 2012
http://www.listener.co.nz/lifestyle/health/computer-role-play-therapy-good-for-depression/