Midsommar mystik

Midsommar mystik

Midsommarnatten är inte lång men sätter sju och sjuttio vaggor igång

Midsommar då natten är som längst…sedan mörknar det. Det är väl sjutton att man aldrig får vara riktigt glad. Midsommar skiljer sig väl numer inte så mycket från jul och påsk vad gäller svensk mattradition. Det kanske är temperaturen på ölen och så jordgubbarnas intåg på matbordet… om man har tur att få tag på en kartong till ett rimligt pris. Och sångerna runt granen eller midsommarstången är i stort sett samma repertoar.

Idas sommarvisa har blivit en sommarklassiker men som nu fyllda 60 och verkligen på “döhalvan” så blir det Idas Äldrevisa som får gälla.

Idas Äldrevisa

Du ska inte tro du blir yngre
fast stundom man känner det så.
man blir bara tyngre och tyngre
Svårare får man att gå.
Man ska inte tro man blir längre
för krymper det gör man ändå.
Man ser bara sämre och sämre
och tänderna bliver så få.

Man hör inte göken i skogen
och det tycker vi är så trist.
Men visare blir man och mogen
Tid är ej längre en brist.
Man tar varje dag som en gåva
och gör det ma helst vill ha gjort.
så åldern är bra vill jag lova
fast man ej springer så fort.

Och tänker det gör man så sakta
och stundom så tänker man om.
men rynkorna dem får man vakta
Glömmer dem sen småningom.
Och håret det kan man ju färga
Och tänderna skruvar man på.
Men tiden den kan man ej värja
Så nu ska vi leva och må.

 

Mors Dag 100 år

Mors Dag 100 år

Mors dag är en högtid då barn firar sina mödrar, men är även en kommersiell högtid som i Sverige inträffar den sista söndagen i maj. Dagen är officiell flaggdag i Finland. I Sverige är den ej allmän flaggdag, men flaggning är vanligt förekommande. Dagen introducerades i Philadelphia 1905 av amerikanskan Anna Jarvis för att på årsdagen av sin egen mors, Ann Jarvis, bortgång hedra dennas minne. Första gången som mors dag firades i Sverige var år 1919 men det blev inte vanligt att fira mors dag förrän långt senare.

LYSSNA
När jag ber dig lyssna på mig
och du börjar ge mig goda råd,
då gör du inte det jag bad om.

När jag ber dig lyssna på mig
och du börjar berätta varför jag inte
borde känna som jag gör,
då trampar du på mina känslor.

När jag ber dig lyssna på mig
och du känner att du måste lösa mitt problem,
då sviker du mig, hur konstigt det än låter.

Lyssna!
Det var allt jag bad dig om – att lyssna,
inte prata eller ordna något, bara höra på mig.

Jag kan ta vara på mig;
jag är inte hjälplös;
kanske slutkörd, nedslagen och
villrådig, men inte hjälplös.

Så när du tar det som ett enkelt faktum
att jag känner det jag känner –
hur irrationell min känsla än må vara –
då kan jag sluta att försöka övertyga dig
och kan i stället ta itu med att förstå
vad som ligger bakom den där känslan.
När det står klart för mig är svaren
uppenbara och jag behöver inga råd.

Irrationella känslor blir ju vettiga
när vi förstår vad som finns bakom dem.

Kanske är det därför bön fungerar för
en del – därför att Gud är tyst:
Han ger oss inga råd eller försöker
ordna saker;
Han bara lyssnar och låter oss finna
svaren själva.

Så därför ber jag dig att bara lyssna.

Och är det så att du vill tala,
vänta en minut på din tur – så ska jag
lyssna på dig.

Okänd författare

Autism i vår familj

Autism i vår familj. Autism – i vår familj?

Idag är det Världsautismdagen. Den är initierad av FN och Världsautismdagen infaller varje år den 2 april. En dag som uppmärksammas världen runt med intentionen att öka medvenhet och förståelse för personer med autism. Dagen är också ett tillfälle att visa de unika begåvningar och förmågor som finns hos personer med autism. Dagen instiftades av FN:s generalförsamling i december 2007.

Under julen blev jag väldigt varse om autism när en av barnen och antagligen både moder och fader troligtvis har grader av autism. Ser man tillbaka i släktleden så kan man se symptom hos flera anfäder. Det är ca 1% av befolkningen som har det, och övervägande pojkar men fler flickor och kvinnor än man trott. Där visar det sig på något andra sätt hos flickor. Idag finns det mycket att läsa om det och det forskas i hög grad på området. Inom skolans område blir lärare och personal mer kunniga om hur det ska upptäcka symptom hos barn och även hur ge rätt stöd till eleven. Jag undrar vad jag som förälder skulle ha gjort annorlunda med mitt barn. Framförallt mer ordning och reda, mer struktur i vardagen och stöd och hjälp i vuxenblivandet efter flytt hemifrån. Idag kan man få boendestöd upp till en viss ålder. Kanske det var mammorna som var det tidigare när sönerna lämnade boet, innan en ny “mamma” flyttat in?

 

Berätta mera!

Berätta mera!
För 22:a gången är det idag Världsberättardagen, World Storytelling Day, är en global hyllning av konsten till muntligt berättande. Dagen firas varje år vid vårdagjämningen på norra halvklotet, på södra halvklotet blir det vid höstdagjämningen. På dagen samlas människor för att berätta myter, sagor, historier ur livet, sjunga visor, framföra dikter eller berätta egna påhittade historier.

I Symbolterapi används berättelser, i form av klassiska sagor i stor utsträckning. De kan hjälpa på flera nivåer. Här är en sedelärande historia om:

Grodorna i skålen

Det var en gång två grodor som ramlade ner i en skål med grädde. Kanterna var så höga och hala att hur de än försökte kravla sig upp halkade de hela tiden tillbaka ner i skålen. Gång på gång på gång på gång. Det gick ju inte att hoppa upp ur grädden heller. En delfin skulle möjligen klarat ett sådant konststycke, fast å andra sidan skulle även en mycket liten delfin haft svårt att överhuvudtaget komma ner i skålen. För övrigt är det inte särskilt troligt att någon av grodorna just då funderade över delfiners talanger och begränsningar. Det är mer sannolikt att de såg sina liv passera revy för sin inre syn.

Nu var det så att den ena grodan var något klokare än den andra. Den insåg till slut att det var omöjligt att rädda det liv den just sett passera likt bilderna på en gammal skolplansch över grodans utveckling från ägg till yngel till groda. Den satsade på en död i värdighet, sjönk stilla ner i grädden och drunknade fridfullt i all sin klokhet.

Den andra grodan envisades förtvivlat med att försöka ta sig upp ur skålen. Den vispade och paddlade panikslaget omkring sig med armar och ben. Helt i onödan, för den var inte lika förståndig som den andra, numera avlidna, grodan. Men till slut hade den vispat omkring så länge i grädden att grädden blev till vispgrädde och vispgrädden blev till smör. Där stod den nu på en smörklick och såg sig förvånat omkring. Sedan tog den ett skutt upp ur skålen. Rakt in i nästa historia…

Musarm?

Musarm?

Har du drabbats av det någon gång?

För att uppmärksamma att fler får problem med belastningsskador på grund utav arbete framför dagorn har den sista dagen i februari utnämnts till internationella musarmsdagen.

Jag drabbades av det för många år sedan i samband med ett mycket hektiskt multimedia projekt som innebar timvis av datorjobb utan att ta paus. Det straffade sej för lång tid efteråt. Provade med muspenna, musboll med mera. Numera sitter jag mest vid en laptop med styrplatta. Skriver jag noter har jag ett litet keyboard och ett numeriskt tangentbord för att skriva. Omväxling och pauser är nyckelorden för mig idag. Hur har du det i ditt uppkopplade liv?

 

Världshypnos dagen!

Världshypnos dagen!

Den 4 januari varje år, firas World Hypnotism Day för att skapa mer medvetenhet bland folket om fördelarna med hypnos. Media har spelat en viktig roll i att förvränga bilden av hypnos, vilket gör det ser ut som en ockult vetenskap.

Vad är hypnos då?

Hypnos är ett tillstånd av fokuserad koncentration under vilken en person blir mindre medveten om sin omgivning. Hypnoterapi är användningen av hypnos för att behandla fysiska eller psykiska tillstånd.

Under ett hypnotiskt tillstånd (trance), kan en person vara mer benägen att acceptera förslag som kan bidra till att ändra sitt beteende. En terapeut (hypnosterapeuten) kan leda hypnos eller  lära ut självhypnos. Man kan också lära sig själv hypnos från böcker eller videos.

Hypnosterapeutens mål är inte att styra en person eller ge personen svar utan snarare att hjälpa personen att lösa sina egna problem.

Självhypnos består vanligtvis av att skriva eller anpassa ett skript för att framkalla hypnos och förslag att hjälpa till med vissa problem. Skriptet spelas in på något lämpligt media och sedan spelas det upp för att komma i hypnos. Vissa människor är mer bekväma med självhypnos eftersom de är ensamma under hela sessionen och har själva kontroll över de förslag som getts under hypnos.

Hypnos fungerar inte för alla. Du måste vara beredd att fokusera din uppmärksamhet och följa förslagen från terapeuten. Tvärtemot vad många tror kan du inte bli hypnotiserad motvilligt. Under hypnos kommer du heller inte att följa anvisningarna om de går emot dina egna önskemål.

Man vet inte hur hypnos fungerar men det verkar att sätta kroppen i ett tillstånd av djup avslappning.

En del människor tror att hypnos får hjärnan att släppa naturliga ämnen som påverkar hur du uppfattar smärta och andra symptom. Andra tror hypnos verkar på det undermedvetna och låter dig kontrollera kroppens reaktioner som du normalt inte kontroll, såsom blodtryck, hjärtfrekvens och hunger.

Hypnos är inte avsett att bota sjukdomar utan snarare för att lindra symptom på sjukdom. Hypnos har varit effektivt för att lindra smärta i samband med kirurgi, förlamning och barnafödande. Dessutom är det allmänt används för att styra missbruk av droger, alkohol, mat och rökning. Hypnos kan minska stressen genom att öka avslappning, ge positiva förslag, och ta bort negativa tankar.

Hypnos kan hjälpa vid ångest, sömnlöshet, fobier, fetma, astma och IBS. Forskning har också funnit att det kan minska cancerrelaterad smärta, förlossningssmärta, illamående och kräkningar. I vissa fall kan hypnos kombineras med kognitiv terapi eller annan avslappning och beteendemässiga tekniker.

Det finns inga rapporterade fall av skador till följd av självhypnos. Men utför inte självhypnos när du kör ett fordon eller är i en situation där du måste vara helt alert eller kunna reagera snabbt.

Vårt undermedvetna gör beslut åt oss

Vårt undermedvetna gör beslut åt oss

Porten till ny tid

Porten är öppen
till en katedral
flyter på kanalen
bergen blånar i fjärran
Porten kröns av en ljusros
den sänder energi
till den som speglas.
Energiklotet flyter i strömmen
strålar åt alla håll,
Omfamnas, hållen av
värme och ljus.
musiken leder,
jag leds av den.
Växtkraften sjuder
av liv- så även jag.

Tassar, springer, öppnar upp
Känslornas hav svalkar
Släcker törsten, bär mej
lekfullt, förväntan,
nyfiken lust -
vad väntar efter krönet?

Skönhet i allt.
Vilan efterlängtad
Fullbordat.

Kodan kvar, efterspel.
Glöm inte komma ihåg,
hågsen…
villkoras ej -
FRI!

Andra kodan följer
Vill sluta -
mina ögon
Allt är fullbordat.
tiden är relativ och
väldigt lång.
Dagen kommit till sitt slut
Månen går ett nytt varv
Året kommit till sitt slut.
Solen går ett nytt varv

Vill sluta -
min kropp
i ett varmt bad av ljus
buren av ljuva toner
till hem, hem i mig själv,
i mig.
Vill sluta -
mina tankar.
FRID!

Skrivit till musik av:
Prokofiev, Romea and Juliet Suite no.1, Madrigal
Brahms, Symphony no.2, 3rd movement
Copland, Rodeo Suite, Corral Nocturne
Debussy, En Bateau (arr, flute and harp)

 

Placebo -Nocebo

Placeboeffekt och Noceboeffekt

Nocebo effekt är när man har negativa förväntningar som slår in. Att ha negativa förväntningar på en behandling och kan uppstå både vid overksam behandling och vid behandling med en verksam substans. Nocebo är lika verklig som placebo.

CellBiolog Dr Bruce Lipton förklarar här:

Vår mentala inställning verkar ha stor betydelse för vår hälsa.  Vi kan både tänka oss friska, placebo och tänka oss sjuka, nocebo. Det ligger en enorm kraft i våra tankar, vår inställning och vår förväntan. Den helande kraften inom oss och om det inte fanns någon helande kraft inom oss skulle ingenting kunna läkas.

Just idag är jag stark
Kenta

Just idag är jag stark
Just idag mår jag bra
Jag förs framåt av kraftiga vindar
Just idag är jag stark
Just idag mår jag bra
Jag har tron på mig själv på min sida

Jag har väntat så länge på just den här dan
Och det är skönt att den äntligen kommer
Väntat så länge på just denna dag
Den ger lust när den kommer

Jag ser måsarnas flykt
Jag ser solglittrets dans
Jag ser fram emot härliga tider
Jag ser kvinnornas ben
Jag ser ögonens glans
Jag har tron på mig själv på min sida

Jag har väntat så länge på just den här dan
Och det är skönt att den äntligen kommer
Väntat så länge på just denna dag
Den ger lust när den kommer

Jag hör skrattande barn
Jag hör slussarnas brus
Jag hör till de få som kan leva
Jag hör inre musik
Jag hör vindarnas sus
Jag har tron på mig själv på min sida

Jag har väntat så länge på just den här dan
Och det är skönt att den äntligen kommer
Väntat så länge på just denna dag
Den ger lust när den kommer

Just idag är jag stark
Just idag mår jag bra
Jag förs framåt av kraftiga vindar
Just idag är jag stark
Just idag mår jag bra
Jag har tron på mig själv på min sida
Jag har väntat så länge på just den här dan
Och det är skönt att den äntligen kommer
Väntat så länge på just denna dag
Den ger lust när den kommer

Hela ditt inre barn

Hela ditt inre barn
Jag älskar dig, hör dig, är ledsen, förlåter dig. Du förtjänar inte detta. Tack! Du gjorde ditt bästa
.

Har du haft tankar ibland på varför du inte kan gå vidare i livet? Kanske du har undrat varför du saboterar för dig själv hela tiden? Eller har du frågat dig själv varför du ofta känner dig orolig, deprimerad och självkritisk? Man skulle kunna se oss människor som att det inuti var och en av oss finns ett inre barn. Ett barn med alla dess åldrar som följer med oss hela livet. Det lilla barnet kanske en gång har blivit sårat. För att undvika smärtan har vi sedan i livet försökt att ignorera det barnet, men hen försvinner inte. Vårt inre barn lever i vårt omedvetna sinne och påverkar hur vi gör val, svarar på de utmaningar vi utsätts för och hur vi lever våra liv. Här följer några råd för vad du kan säga till ditt inre barn för hela och vårda det:

Jag älskar dig. Som barn trodde en del av oss att vi behövde vara duktiga, uppmärksammas för det vi gjorde bra, för att vara älskade. Några hade kanske föräldrar som berättade för oss att vi förtjänade kärlek, oavsett vad vi presterade medan flera av oss kan ha haft föräldrar som ansåg att visad kärlek och ömhet var ett tecken på svaghet. Nu kan vi säja till oss själva att vi är älskvärda.
Säg det till dej själv när du ser dig själv i spegeln. Säg det i lite nu och då. Kärlek är nyckeln till läkning, så var generös i övermått och ge kärlek till dig själv.

Jag hör dig. Ofta när vi känner oss sårade så trycker vi ner våra känslor och försöker att vara starka. För många härrör detta från barndomen då vi ofta fick höra maningar om att inte gråta eller visa känslor. Men de känslorna går inte bara bort för att man uppmanas till att sluta känna, vara… De sätter sig fast inuti oss och påverkar de val vi gör i vuxna livet. Så länge vi låter dem ha greppet om oss vill säga. Istället för att undertrycka ditt inre barns röst så säg till dej själv: Jag hör dig. Vi ska arbeta oss genom detta tillsammans. Det kommer att bli OK.

Du förtjänar inte detta. Som barn antog många av oss att vi förtjänade att bli misshandlade, skammade eller övergivna. Vi hackade på oss själva och sa att vi var en dålig unge, att vi gjorde fel. Men det är inte sant. I många fall visste inte de människor som sårade oss något annat sätt att bete sig på. Kanske föräldern själv  blivit slagen eller skammad som barn, så det var det enda sättet hon visste hur att uppfostra sitt eget barn.  Ett barn är rent och oskuldsfullt. Barnet förtjänar inte att missbrukas, skammas eller överges. Det är inte barnets fel och även om vi kanske inte hade förmågan att förstå detta då så gör vi det nu som vuxna.

Jag är ledsen. Många av oss har drivit på vårt inre barn mycket hårt och kan som vuxen inse det. Att uttrycka att man är ledsen att ha drivit på barnet så hårt kan verka helande för relationen.

Jag förlåter dig. Ett av de snabbaste sätten att förstöra för oss är att hålla fast vid skam och ånger. Att förlåta är inte att säga att det som hänt var rätt utan mer som en befrielse av sig själv.

Tack. Tacka ditt inre barn för att aldrig ge upp, för att komma igenom de tuffa stunderna i livet tillsammans med dig med styrka och uthållighet. Tacka ditt inre barn för att försöka skydda dig, även om dennes sätt gav de mest smärtsamma minnena. Ditt inre barn förtjänar inte att dömas för det. Hen förtjänar din tacksamhet och respekt.

Du gjorde ditt bästa. När vi släpper efter för jakten på fulländning återstår rädslan för misslyckande. Då kan vi tillåta oss att experimentera och se hur sakerna utvecklas tillsammans och i dialog.  Vad vill du säga till ditt inre barn idag? Vad svarar ditt inre barn?